Pilot aanpak woonfraude € 35.000 nadeel (eenjarig)
Het aanpakken van woonfraude is van essentieel belang voor het vergroten van de leefbaarheid en veiligheid binnen onze gemeente Uithoorn. Als onderdeel van een bredere aanpak om woonfraude binnen onze gemeente aan te pakken en te verminderen, wordt voorgesteld een Coördinator Woonfraude aan te stellen voor een pilotjaar. Deze coördinator zal een cruciale rol spelen in het opzetten en coördineren van het Gemeentelijk Interventie Team (GIT) voor integrale controles en handhaving op casus-niveau, het samenwerken met de Toezichthouder BRP ten aanzien van leegstand, en het prioriteren van signalen en meldingen met betrekking tot spookbewoning. Hoewel de functie onder ambtelijke verantwoordelijkheid van de afdeling Veiligheid valt, wordt deze ondergebracht bij de Basisregistratie Personen (BRP) vanwege de poortwachtersfunctie die de BRP vervult in de aanpak van woonfraude. De benodigde incidentele middelen zijn essentieel voor het succesvol uitvoeren van dit pilotproject en het bereiken van onze doelen om woonfraude actief aan te pakken en uit te bannen uit onze gemeente.